יום חמישי, 26 בינואר 2017

תפיסות מודרניות לגבי זהות התקשורת

צרכנות

הגדרה עצמית נשענת על סגנון חיים, כלומר מה אני צריך (מוצרים, שירותים, פעילות ופנאי). אנחנו מוקפים בפרסומות ובתכנים שיווקיים מסוגים שונים. חלקם ישירים וברורים אך חלקם עקיפים וסמויים, בלי שאנחנו מודעים להשפעתם העצומה על התנהגותנו. המטרה של הפרסומות ושל התכנים השיווקיים הסמויים היא לשכנע אותנו לצרוך ולרכוש מוצרים ושירותים רבים ככל האפשר.

התרבות בחברה המערבית מכונה "תרבות צריכה". תרבות שבה הצרכנות והקניות הן חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום, וחלק מרכזי מהבילויים ומהחוויות של האדם. חלק ניכר מהמוצרים שאנו רוכשים אינם הכרחיים לקיומנו אלא נועדו לספק הנאה מקנייה. המוצרים הללו מהווים סמל סטטוס ונותנים תחושה של השתייכות חברתית. הפרסומות והתכנים השיווקיים גורמים להגברת הצריכה של  מוצרים ושירותים שאינם הכרחיים ולפעמים אף אינם מתאימים לתקציב של רבים מהרוכשים.

לקידום המכירות של המוצרים והשירותים בעלי העסקים משתמשים בפרסומות ובתכנים שיווקיים המוצגים בכל אמצעי התקשורת: טלוויזיה, רדיו, אינטרנט, שלטי חוצות, עיתונות, קולנוע, טלפון נייד, אריזות, מענה קולי, כריזה במרכז קניות ועוד.

הפרסומת נועדה לשכנע את קהל היעד לצרוך עוד ועוד. ייתכן שפרסומת תפנה באופן גלוי וישיר אל הצרכן וייתכן שהפרסומת תפנה אליו באופן עקיף או סמוי.

פרסומות אלו עובדות בצורה פסיכולוגית כשהן פונות אל קהל היעד לקנות את המוצר כדי להרגיש חלק מהחברה או כדי להתחבר לסגנון חיים שהם היו רוצים לפעול על פיו כמו סגנון חיים בריאותי וספורטיבי. הפרסומות מציגות את המוצר ככלי לעיצוב האישיות של האדם ושל סגנון חייו.



יצירת מוצרים ספציפיים לקבוצת יעד בתקשורת, רשתות הטלוויזיה משתמשות בטכנולוגיה המאפשרת לכל צופה להתאים לעצמו את לוח השידורים. הערכים שנמכרים לצרכנים הם שביכולתם של המוצרים להפוך את הצרכנים ליפים, צעירים , מאושרים, משוחררים והרפתקנים. הזהות האישית של הצרכנים מתבססות על הצרכנות שלהם, תפקיד הפרסומות הינו משמעותי, דרכה מועברים לצרכנים עולם דימויים שיש בו קסם , טבע פסטורלי , זוגיות , אושר והנאה הנובעים כתוצאה מהשימוש, מוצרי הצריכה הפכו להיות האלילים החדשים של העידן החדש. 


אלילי ההמון של ימינו המחברים לחברה שלנו כחברה צרכנית , כל אחד קשור בדרך זו או אחרת לתחום שעות הפנאי ולמעשה רובם פעילים במישרין בעולם הצרכנות. ההצלחה היא שרירותית, היא נובעת ממזל ומהתנהגות מקובלת חברתית.

הרלנד דייויד "קולונל" סנדרס היה איש עסקים אמריקאי אשר הקים את רשת המזון המהיר, KFC, הוא נולד ב-1890 בעיירה הנריוויל, אינדיאנה למשפחה פרסביטריאנית. בגיל 5 אבא שלו מת וסנדרס החל להתנסות בבישול, בעקבות יציאתה של אמו לעבודה. בגיל 16 הוא עזב את בית הספר, בגיל 17 הוא כבר איבד ארבעה מקומות עבודה ובגיל 18 הוא התחתן, בגיל 20 אשתו עזבה אותו ולקחה את התינוק שלהם. בשנת 1929, פתח תחנת דלק בקנטקי שגם סיפקה אוכל לנוסעים יגעים. מן ההתחלה, היה סנדרס כפייתי בנושא ניקיון ושירות טוב ואלה, יחד עם יכולת הבישול המדהימה שלו, הפכו את מסעדתו ללהיט.

בגיל 65 סנדרס החליט לפרוש. הוא הרגיש כמו כישלון והחליט כי הוא רוצה להתאבד. הוא ישב על כתיבת הצוואה שלו, אך במקום לכתוב את צוואתו הוא בחר לכתוב את מה שהוא השיג עם החיים  ועל כמה טבח טוב הוא היה. סנדרס קיבל מהממשלה 105 דולר וזה עיצבן אותו אבל במקום להאשים את החברה על מצבו, הוא שאל את עצמו כיצד יוכל לעשות משהו שישפיע באופן חיובי על חיי הזולת, הדבר הראשון שעלה במוחו הוא המתכון להכנת עופות שכל מי שטעם ממנו נהנה מאוד בנוסף  עלה במוחו רעיון נוסף והוא שלא רק שימכור את המתכון אלא הוא גם ילמד אותם כיצד להכין את העוף הטעים בצורה הטובה ביותר.

קולונל סנדרס היה שונה מאנשים רבים שיש להם רעיונות, כי הוא היה איש של ביצוע ולקיחת פעולות באופן מיידי ניגש למסעדות והתחיל לדפוק על דלתות בעלי המסעדות ולספר להם על ההצעה שלו, אנשים רבים צחקו לו בפנים אבל הוא לא נכנע כי היו לו את היכולות להצליח ולהתמיד במטרתו. במקום להרגיש רע על כך שדחו אותו שוב ושוב, הוא התמקד בלהיות אפקטיבי יותר בפעם הבאה. במשך שנתיים הוא נסע ברחבי ארה"ב ברכבו הישן, ישן במושב האחורי והתעורר בכל בוקר בהתלהבות לשתף את חלומו עם אחרים האוכל אותו אכל היה השאריות מהאוכל אותו הכין לבעלי המסעדות. והנחישות שלו השתלמה כי הוא יצר את אחת הרשתות המצליחות ביותר בעולם, KFC.


 סנדרס הוא דוגמא נהדרת להתמדה, מאחר והוא חווה קשיים בתחילת הדרך עם העוף המפורסם שלו. המתכון הסודי נדחה כ-1000 פעמים לפני שמסעדה הוסיפה אותו סוף סוף לתפריט.

ההשפעה האפשרית על בני נוער הינה השפעה חיובית למדי, לאחר קריאה אחת או יותר יכולים להיטמע בבני הנוער ערכים חשובים עד מאוד קיום כמו התמדה , דבקות במטרה, לעולם לא לוותר, לא לוותר על החלום ולא משנה מה הקושי העומד בדרך, להתמיד במיוחד כשהדרך חסומה או כשקשה להתקדם.

בנוסף אני מאמין כי מי שיקרא את הביוגרפיה של סנדרס יבין כי חייו היו קשים עד מאוד אך הוא לא וויתר על החלום שלו – למכור את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב ואלו הכנפיים שלו.

המפתח להצלחה לפחות במקרה של הקולונל סנדרס, הוא אף פעם לא לוותר, לעבוד קשה, ותמיד להאמין כי ההצלחה היא ממש מעבר לפינה. הנה משפט אחד משלל משפטי ההשראה של סנדרס:

"צריך לזכור כי כל כישלון יכול להיות קרש קפיצה למשהו טוב יותר ..."

כאשר קראתי את סיפור חייו של סנדרס  המסר היה ברור ומובהק והוא להתמיד במיוחד כשהדרך חסומה או כשקשה להתקדם.

"Believe. Dream. Try. Succeed. Age, no bar"



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה