יום חמישי, 22 במרץ 2018

סיכום


סיכום


כפי שניתן לראות, לטלוויזיה השפעות רבות על נערים, בני נוער וכו'. אחת מההשפעות  הפוטנציאליות  השליליות  של  הטלוויזיה  היא ההשפעה על ההתנהגות האלימה של ילדים. החשיפה  לאלימות בטלוויזיה מאדירה את מקומה של האלימות בחברה ותורמת לתפישת העולם כמקום אכזר ומפחיד, ומגבירה את הלגיטימציה לאלימות. בשנים האחרונות אנו עדים לעליה מתמדת בשיעור המעורבות באלימות של ילדים ובני נוער, הן בעולם הרחב והן בישראל. 

מחקרים שעסקו בעניין, גילו  כי בכל הקשור להשתתפות של בני נוער במעשי אלימות בבתי ספר, ישראל תופסת את המקום הבלתי מכובד החמישי בעולם. עיתונים מדווחים שבחודשים האחרונים נעצרו 50 בני נוער שהיו מעורבים במעשי אלימות קשים. בכל יום ניתן לקרוא בעיתונים כותרות שונות המתארות אלימות מילולית ופיזית בקרב בני נוער.

מחקרים מצאו כי לצפיית ילדים ובני-נוער באלימות בטלוויזיה יש השפעה מזיקה על התנהגות הילדים ועל אופן תפיסתם את המציאות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. בין ההשפעות המזיקות שצוינו: הגברתן של תוקפנות והתנהגות אנטי-חברתית, הורדת רמת הרגישות לאלימות והגברת החשש של הילד כי ייפול קורבן לאלימות. עם זאת, הצפייה בטלוויזיה היא חלק ממכלול של גורמים התורמים לאלימות ילדים ובני-נוער, ומידת הנזקים שנגרמים בעטיה ואופיים תלויים במגוון של השפעות על הפרט והחברה.

אלימות מוגדרת כפעילות אנטי-הומנית, החורגת מגבולות הנורמות החברתיות, נושאת מטען שלילי מובהק ומכוונת לפגוע בזולת או ברכושו ישירות או בעקיפין. המושג "אלימות" אינו מתייחס רק לפגיעה עצמה, אלא גם לשיפוט ההתנהגות. התנהגות המתפרשת כאלימות היא תוצר של שיפוט סובייקטיבי, התלוי בנסיבות ומושפע מערכים ומעמדות.

חוקר בשם סטפן קליין חקר את האגדות הקיימות בעולם הנוכחי – העולם הטלווזיוני ומצא כי  גם פעם וגם היום כל הבעיות הגלומות באגדות נלקחו מהבעיות והדילמות מהמציאות.  בעולם שלנו רוב האגדות הטלווזיונית של דור זה עוסקות בבעיות של :  חימוש גרעיני, תיעוש ורובוטיקה, טכנולוגיות, מטוסים שהופכים להיות משהו אחר, רובוטים לא אנושיים.  הפתרונות שניתנים באגדות אלה הם תמיד על טיבעיים.  ועם נקודה זו יש בעיה.  מכיוון שהפתרונות הללו המלאכותיים, הפתרונות שמביאים את הכח והאל טבעי מרוקן את הילד מכוחותיו.  הכח בא לא מתוך האמונה, היכולת האישית, מאמץ האדם – אלא מתוך כח בלתי מוסבר על טבעי, שהילד איננו יכול להתמודד עמו.  באופן לא מודע הפתרונות של היום באגדות הנצפות בטלוויזיה משאירות את הילד מרוקן ללא כל יכולת לשנות.   אין יותר את הכח שבא מתוכו.  הפתרונות שנראים היום הם כוחניים ולא כוחות רוחניים.  החזק מנצח ולא מתוך אופיו או מאמץ שעשה, אלא מתוך כח על  טבעי שהגיע, ואיפשר לו לנצח.

לסיכום, אחד הגורמים המשמעותיים שהתגלה במחקר כמשפיע על התפתחות התנהגות אלימה אצל ילדים, בילדות ובבגרות, הוא רמת החשיפה הגבוהה שלהם מגיל צעיר לתכנים אלימים באמצעי התקשורת השונים ובמשחקי מחשב ווידיאו. סרטים אלימים שילד רואה, ומשחקים אלימים שהוא משחק, מגבירים את הסיכוי שיתנהג באלימות, בהווה או בעתיד, דרך תהליכי חיקוי והזדהות.  התכנים האלימים הנצפים, המשפיעים על התפתחות התנהגות אלימה של ילדים, הם לאו דווקא האלימים ביותר בעיני המבוגרים, אלא אלה שהילד תופס כמוצדקים ומציאותיים, ובעיקר כאשר הוא מזדהה עם הדמות האלימה הנצפית.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה